Dat maakte
het mediabedrijf woensdag bekend, zonder op financiële details in te gaan.
Metro Holland BV zal vanaf september deel uitmaken van de Telegraaf Media
Groep (TMG).
TMG is al eigenaar van Sp!ts, de andere grote gratis krant in Nederland.
Gescheiden redacties
TMG-bestuursvoorzitter Herman van Campenhout verwacht de belangrijkste
besparingen te realiseren bij het gezamenlijk drukken van de kranten en de
distributie. De twee kranten houden elk een aparte redactie, gaf hij aan. De
operatie gaat ten koste van arbeidsplaatsen, maar hoeveel kan Van Campenhout
nog niet aangeven.
"Vanaf 1 september beginnen we de gesprekken met het personeel. Voorop
staat wel dat we het aantal gedwongen ontslagen zo veel mogelijk willen
beperken", zei hij tegen persbureau ANP.
Meer overnames?
Van Campenhout noemde Metro een "aantrekkelijke mogelijkheid" in een
tijd waarin het aantal zelfstandige kranten steeds verder afneemt. De
overname past in de strategie van TMG om een grotere rol te spelen op die
steeds kleinere markt.
Of er daarom op korte termijn meer overnames mogen worden verwacht, wilde de
bestuurder niet zeggen. "We sluiten op dat gebied niets uit en niets
in. Duidelijk is wel dat het krantenlandschap er over 2 jaar heel anders
uitziet dan nu. De transactie verbetert de performance van onze printmedia
vanaf dag één."
Kostenbesparingen
De opbrengsten van Metro en de mogelijkheden tot kostenbesparingen moeten
helpen het resultaat van TMG te verbeteren. De eigenaar van onder meer
dagblad de Telegraaf, socialenetwerksite Hyves en Sky Radio heeft veel last
van de slechte advertentiemarkt.
TMG zag de advertentie-inkomsten het afgelopen halfjaar opnieuw sterk dalen en
liet daarom het winstdoel voor heel 2012 varen, bleek
deze maand bij de presentatie van de cijfers. In de eerste 6 maanden van dit
jaar werd een genormaliseerd bedrijfsresultaat behaald van 16,5 miljoen
euro. Dat is een daling van 15,2 miljoen euro in vergelijking met een jaar
eerder. De advertentieopbrengstengingen met 10 procent omlaag, de
internetopbrengsten daalden licht. De totale omzet van TMG zakte tot 282
miljoen euro, van 284 miljoen euro vorig jaar.
Het moederbedrijf van De Telegraaf, radiozender Sky Radio en sociale
netwerksite Hyves boekte in de eerste helft van het jaar een nettowinst van
8,7 miljoen euro, tegen 13,2 miljoen euro een jaar eerder.
Transitiejaar
Eind vorig jaar maakte TMG een strategie voor de periode tot en met 2016
bekend. Het bedrijf beschouwt 2012 daarom als een "transitiejaar".
De nieuwe strategie van TMG voorziet onder meer in forse kostenbesparingen,
waarbij veel banen moeten verdwijnen.
Volgens TMG heeft de ondernemingsraad recent een positief advies op
hoofdlijnen gegeven en kan met de uitvoering van de plannen worden gestart.
De aankoop van het gratis dagblad Metro is het eerste resultaat van de
plannen.
Metro Nederland
Metro is een landelijk dagblad dat voor het eerst op 21 juni 1999 verscheen,
dezelfde dag dat ook Sp!ts het levenslicht zag. De oplage lag in het tweede
kwartaal op 525 duizend exemplaren. Metro Nederland is onderdeel van Metro
International, een Zweedse mediamaatschappij. De krant verschijnt in 19
landen over de gehele wereld en in 15 talen.
De Nederlandse editie werd opgericht door de ondernemers Bart Lubbers en Tiago
Jurgens en de Duitse journalist Falk Madeja. Zijn kregen een aandeel van 50
procent, dat later werd teruggebracht tot 3,33 procent per persoon. In 2005
werden de drie uitgekocht door Metro International voor een onbekend bedrag.
Grotere verschillen tussen Metro en Sp!ts
Voor de lezers van Metro verandert er weinig. "Metro blijft Metro voor de
Nederlandse lezers", zei algemeen directeur Tim Scholte van Metro
woensdag. "Metro gaat als zelfstandige titel door."
Scholte verwacht dat de verschillen tussen de gratis kranten Metro en Sp!ts
groter worden als ze bij dezelfde uitgeverij worden ondergebracht. "We
willen in de toekomst twee verschillende kranten kunnen aanbieden",
aldus Scholte. "Daar gaan we de tijd voor nemen. We hebben wel in een
klein gezelschap gesproken over het beter positioneren van beide kranten,
maar nu kunnen we de redacties erbij betrekken."
Scholte beschouwt de overname door TMG als een positieve ontwikkeling die past
in een Europese trend. "In een aantal landen als Frankrijk en Italië is
Metro al langer samengegaan met lokale partners. Alleen in Zweden en
Denemarken is Metro nog een 100 procent dochter van het moederbedrijf Metro
International."
Lees ook:
winstdoel varen
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl